Direktlänk till inlägg 2 juli 2013

Rökigt besvär och annat otyg

Av Ylva Frohm - 2 juli 2013 10:47

Idag ska hovslagaren komma och kapa lite på hovarna. Det blir oftast en rökig tillställning som inte uppskattas av svalorna som återigen byggt bo ovanpå ett lysrör. Förra året tog vi ned det, efter att ungarna flytt. Boet återuppstod exakt på samma ställe, byggt på häststräck, tagel och lera. Röken eller rättare sagt doften efter varmskoningen uppskattas särskilt inte av vissa delar av familjen då den sätter sig i kläderna. En gång skojade jag till det och la en rökig textil på en annorlunda plats. Det skojet slutade med en utflyttad garderob då den återfanns ute på trappen. Nu tror jag i och för sig att anledningen till det var att röja ur pannrummet då bergvärmen skulle installeras. Appropå det så är Jag är särskilt glad åt att aldrig mer andas in svart rök vid start av brasa mera, därför får maken ta hovjouren idag vilket han inte vet ännu. Detta presenteras efter middagen som idag tillagas av sonen. Då brukar den bli någorlunda ätbar.

Igår stretade jag och dottern med hagarna. Nu har vi endast 1 1/2 hage då dagen tog slut innan vi blev klara. Vi passade även på att släppa ihop ponnyn med de stora. Dottern passade med kameran för att få fina utbrytar bilder med en touch av bock i luften. Dessa bilder kom till avsaknad då ponnyn endast viftade till med ett avspänt framben tillsammans med ett litet pip. Därefter intogs det magra gräset i samförstånd med den stora bruna. Den ngt mindre svarta fick till uppgift att beta ogräs i paddocken, vilket resulterade i en lös hög nära utgången som imundigaste av hunden. Igår åt hon upp resterna av katternas råttlunch på kökstrappen.

Igår hittade jag en fästning som satt fast på min handled. Jag bad dottern avlägsna detta otyg. Dottern tittade och letade och frågade var den satt. Jag tog fram förstoringsglaset (makens glasögon) och visade var den satt. Dottern tog sin nymålade lillfingernagel och skrapade lite på mitt skinn för att få bort den vilket lyckades med bra resultat. Resten av eftermiddagen gick åt att pilla bort den från dotterns lillfingernagel då den gömt sig långt där inne samt att rena handen med sprit en timme efteråt. Dottern låter hälsa att hon repar sig och tror hon blir helt återställd inom kort.... Eller inte


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards