Direktlänk till inlägg 31 juli 2021

Regntider

Av Ylva Frohm - 31 juli 2021 11:38

Nu har regnsäsongen börjat på landet, det är på grund av att gårdsfolkets semester börjar snart. Riktigt regnigt var det härom natten, åska gjorde det oxå. Jag var precis hemkommen från jobbet strax efter midnatt, funderade om jag skulle ta in hästarna från sommarhagen in i stallet för att undgå ovädret som var på intågande. Just då var det uppehåll och några enstaka blixtar. Jag tänkte att det kanske inte kommer över oss. Gick och la mig, läste lite nyheter innan jag skulle släcka lampan. Läste rubriken ?nu drar monsterovädret vidare österut mot Västmanland och Dalarna??så! Vips var jag i stallet och iordningställde för intag klockan 01.40 på natten. Ut för att hämta hästar i kolmörker. Precis när jag satte ut foten från stalldörren kom det en nätt skur på 45 mm. Regnet visade inga tecken på att minska. Jag trevade mig fram till hagen och undrade hur jag skulle hitta hästarna. Behövde inte fundera så länge då det kom en rejäl blixt som avslöjade var hästarna stod. Sagt och gjort, tog grimmorna som låg i en pöl vid leddet samtidigt som jag trasslade in mig i eltråden då jag inte såg något. Fick en stöt som slog ut i örsnibben pga kepsen var sjöblöt. Traskade ut 1 km, ytterligare en blixt, kanske två faktiskt, de kom samtligt och jag uppdagades för hästarna. Hästarna blev alldeles förskräckta när de såg matmor komma i en fladdrande regnkappa, rned en sönderbränd keps och kippande skor. Hästarna for iväg och irrade runt som yra höns under tiden som jag försökte överrösta åskknallen som rungade över gården. Efter att ha jagat runt och ropar på hästarna i 20 minuter och ytterligare 30 mm regn beslutade jag att de får stå kvar ute i hagen.

Dottern red på vår fantastiska dränerade ridbana, dagen efter skyfallet. Det blev vattenträningen på schemat då den var mer som en insjö än en sandpaddock. Lillan uppskattade det och visade det med att bada i den djupare delen av banan. Jag föreslog att vi kunde tälja några fina barkbåtar och sjösätta dem, dottern föreslog en riktig båt istället. Maken föreslog att han kunde gräva en ny dränering med sin kära vän traktorgrävaren. Vet inte riktigt om jag ska ta det förslaget eller inte, då har vi nog en 10 meter djup simbassäng istället. Ser fram mot att bygga en brygga med en tremeterssvikt på.

Apropå maken! Nu är vi på jakt efter en ny dyngspridare, det efter att maken försökt sprida ut och två betongblock på vallen. En rätt dålig idé om ni frågar mig. Maken tyckte det gick lite trögt i valsarna och helt plötsligt small det till och sedan stannade allt upp. Maken oxå när han såg skapelsen på dyngkärran. Hur det hamnat där är en gåta då det endast var gödselstacken som låg på vagnen, även en och annan storbal kanske. Höbalarna var riktigt besvärliga att sprida ut sa maken då de blev som bollar runt valsarna. Såg ut som gigantiska garnnystan. Maken fick ta grävaren för att få bort betongblocken från de knäckta valsarna. Nu är de avlägsnade och ligger i högen brännbart på någon annan plats. Nu ser jag verkligen fram mot den kommande semestern på landet, i nya gummistövlar, badring och leta ny gödselspridare på Blocket?eller inte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards