Alla inlägg under december 2017

Av Ylva Frohm - 24 december 2017 08:25

 

Idag är det julafton...det blev det i år igen. Förberedelserna är i full gång. Maken är det synd om då han har en manlig förkylning och ligger till sängs, han förbereder sig genom att värma cocilanan istället för glöggen. Undrar om man kan ha mandel och russin i den....


För att få en trevlig julkänsla bjöd jag mormor på julbord och julkonsert med skönsång runt luciatid. Julbordet avnjöts i en lokal som ingav en känsla av lagerhall där vi satt i långa rader, långt var det också till toaletten vilket medförde att efterrätten aldrig hann inmundigas. Efter julbordet, utan efterrätt, placerade vi oss på våra platser och hamnade precis framför scenen. Jag funderade var kravallstaketen var....såg mig runt och konstaterade att medelåldern var något mer än vår äldsta traktor, funderade lite till och undrade då var mormor var, tittade till höger och hittade mormor bredvid mig. Konserten igång..trevlig stämning och ganska rockigt, sångaren avbröt en stund för att ge damen tre säten ifrån ett par öronproppar efter att högtalarna stod 2 cm från henne.  Konserten led mot sitt slut och mormor gick lite tidigare för att ställa sig i garderobskön innan resten av den stora massan skulle trängas sig förbi och fram. Konserten slut, jag letar efter mormor, mormor letade efter utgången från konserthallen...mormor hittade en dörr som ledde ut till en spiraltrappa vilket var lokalens nödutgång. Mormor hamnade på en bakgata utanför...hur hon hittade tillbaka vet jag inte än idag.


Igår kväll var det uppesittarkväll med tillhörande Bingolotto, maken försvann redan vid halvtid tillsammans med en bal toalettpapper och bedövande hostmedicin. Dotterns penna slutade att fungera i bingospel nr 2 och jag fick en otrevlig känsla att tvångsmässigt sätta eld på min lott i det fjärde adventsljusets låga. I den 67 reklampausen fodrades hästarna. In igen och spelet fortsatte i fel riktning....dottern gav upp och gick och la sig, strax efter blev jag bländad av en bil som lös in med helljusen i vardagsrummet...tittade ut och undrade om det var tomten som kom... det visade sig vara en elgubbe som kom och knackade på dörren klockan 23:15! för att informera om att strömmen kommer att brytas i området efter att grannen hade griljerat skinkan....jag stirrade på honom och undrade hur han lyckades gå upp för grusgången eftersom inlandsisen la sig där häromdagen. Elgubben sa något om brand...jag stängde dörren och letade efter pannlampan som blivit defekt efter att ha använt den som ungslampa.
Nu har julefriden infunnit sig. Granen är klädd, maten är nästan klar, strömmen är tillbaka och klapparna väl inslagna i tapet eftersom julpappret tog slut. Med detta önskar jag en riktigt GOD JUL till er alla och hoppas att den blir fröjdefull. Kan tillägga att jag redan har fått min önskan uppfylld genom att maken sålt en av gårdens otroligt otidsenliga traktorer med tillhörande defekta snöplog som var obrukbar...sänder en extra tanke till den nya ägaren och ber att gud skall vara med dem. GOD JUL ...eller kanske inte förresten...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards