Alla inlägg under januari 2021

Av Ylva Frohm - 15 januari 2021 18:45

Nu har snön fallit och kylan anlänt till landet. Nu har vi så pass mycket snö att vi skulle kunna tolka efter hästarna. Sist jag gjorde det fick jag återhämta mig genom att gå i tre nummer förstora kängor ett par veckor, det efter att ha kört över mig själv med skidorna. Det här med skidor skapar minnen. Jag minns när jag var liten så lämnade vi öarna för att åka skidor i fjällen någon gång om året, minns särskilt när mormor och jag skulle ta oss ned för en puckelpist, det efter att mormor såg fel på färgen i den valda backen, mormor valde den svarta. Jag minns väldigt tydligt att jag stannade på mitten då det var så galet brant, under tiden som jag stod där och funderade hur jag ska ta mig ned ser jag hur mormor kommer farande i full fart över en puckel i säkert 80 km i timmen. Jag undrade en stund hur fallet skulle bli, jag han inte fundera särskilt länge förens svar kom. Glasögonen for upp och sedan ned igen, såg ganska kul ut faktiskt. Det mest häpnadsväckande var att mormors pjäxa lossnade från foten, det resulterade i att pjäxa med tillhörande skida åkte ned för puckelpisten, ensam allena, ned för att susa förbi målgången. Undrar än idag vart den skidan tog vägen. Mormor var rätt nöjd att hon kunde promenera ned för backen efter det fallet, jag med. Vid ett annat tillfälle åkte jag och min bror med långfärdsskidor i slalombacken, kan inte rekommenderas då skidorna knäcktes som tändstickor redan i liftkön.  Tror jag lägger det här med skidor bakom mig. Kanske ska testa långfärdsskridskor i stället.


I förrgår var jag och dottern på det lokala gymmet. Tänkte att jag måste komma i form till sommarens kubbspelsturnering. Dottern for iväg och körde någon form av benböj med massa vikter på. Jag började med att gå fort på ett löpband i en halvgrads lutning i ett vansinnestempo. Efter fem minuter kände jag hur benhinnorna krampade och därmed var uppvärmningen klar. Nu kände jag mig redo för benpressen. Slängde på 10 kg och började pressa, vilade en stund och tänkte att jag skulle lägga på lite flera vikter för att få svulstiga lår. Sagt och gjort, hämtade två tio kilos vikter från stativet vid bänkpressen, fick med en två och ett halvt kilos vikt i farten som rullade iväg och la sig hos ett muskelberg vid hantlarna. När jag gick iväg med mina vikter skrek en kille att jag skulle lämna tillbaka hans vikter som jag tagit från hans skivstång. Jag undrade var han gapade om och började pressa igen. Efter att ha fått kramp i baksidan av låren fick han ta vikterna då det ändå inte gjorde någon nytta. Efter avslutat gympass körde jag hem med kramp i hela kroppen ända ut i fingertopparna, det då dottern tyckte vi skulle avsluta passet med att runda av i trappmaskinen i 65 minuter. Väl hemma hade maken målat klart pannrumstaket, vilket tagit tre veckor eftersom röken efter den före detta pannan pyrt in taket under ett par decenniers tid. Det roliga var att han hällt i två liter färg i sin ena gummistövel utan att veta om det, detta uppdagades då hundarna skulle kvällsrastas. Nu behöver vi även ett nytt golv i pannrummet, kanske även en ny tvättmaskin efter att strumpan med tillhörande sula fastnat i trumman. Tror det blir billigare att bygga nytt hus då vi är uppe i en ansenlig renoveringssumma nu, inklusive det oplanerade ridhusbygget.


Imorgon ska det bli -10 grader och strålande sol. Maken sa något om att ta fram sina skidor, anno 1976, jag har förberett att valla med gamla stearinljus från ifjol, en gammal tradition från min makes fars tid då han var försäljare av Duniljus.  Dock får han ta snökäppar till skidstavar då stavarna användes för att tillverka käpphästar för några år sedan. Jag har laddat vår minsta lilla häst för makens äventyr genom att fodra upp henne och lite bosta med lite extra vila, nu ser jag fram mot att se dem ihopkopplade tillsammans, eller inte faktiskt.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards