Alla inlägg under februari 2017

Av Ylva Frohm - 17 februari 2017 19:12

Den långsamma människan

 

Alla har vi varit med om det. Den långsamma människan som går på trottoaren, och man kommer inte förbi! Vad får det för kroppsliga konsekvenser? Och hur ser omgivningen på problemet? Vad ska vi göra åt detta stora problem?

Jag ser detta som ett stort bekymmer i dagens samhälle och jag tycker det är fruktansvärt, upprörande och ger en nervkänning. Det här är en stor belastning för samhällskostnaderna. Men jag tror jag har funnit lösningen till att få bort den långsamma människan från gatan. Och allra värst, den som bara stannar upp…


Det finns inte många fördelar med långsamma människor. Men de få fördelar som finns kan vara att komma in i lugnet och varva ner så att man inte tar ut sig. De flesta hästmänniskor kan inte ta det lugnt. Vi är vana vid högt tempo om dagarna och att lugna ner oss hör inte till vardagen. Fördelen när vi går bakom den långsamma människan är att vi mer eller mindre är tvungna att lugna ner oss och sluta stressa. Det är inte alltid helt enkelt. Ibland händer det att en groda hoppar ur munnen lite för högt så den långsamma människan hör. Hen blir arg och det är då man inser att de långsamgående folket på gatan måste bort!


Det kan skapa stora problem i samhället då uppretade människor skall fort fram. Det i sin tur kan orsaka skadade hälsenor på framförvarande som kanske leder till slagsmål och polisen måste tillkallas. Det gör att det blir dyra samhällskostnader. Att inte komma fram i tid skapar också stora kostnader. Tänk er alla som kommer försent till jobbet eller skolan och missar värdefull tid. Tid är pengar!


Alla har vi väl känt den där stressen när man går bakom den långsamtgående människan. Pulsen stiger, humöret sjunker och man får onda tankar. Långsamma människor ska beläggas med LGF skyltar (långsamtgående fordon) för att varna bakomvarande fotgängare. Då vet man om man ska ta en annan väg eller göra sig redo för en omgåning. Man måste förbereda sin omgåning i god tid, titta bak, titta åt sidan och sedan få upp hastigheten till maximal fart. Ibland kan man till och med springa förbi för att få god marginal från människan.


Men jag har lösningen till att den långsamma människan ska gå fortare. Om dom går för långsamt kan man trampa av dom högerskon med ett lätt skotramp. Oftast så ursäktar man sig och säger förlåt, men egentligen skiter man i vad dom tycker. Effekten av detta blir att vederbörande stannar och sätter på sig skon igen vilket ger en utrymme att gå förbi med rask fart. En annan lösning kan också vara att ta tag i handen med människan och gå iväg i rask fart till slutdestinationen. Inte alltid uppskattad av den andra människan.


De jobbigaste människorna är de som helt plötsligt bara stannar upp. Dom har jag fortfarande ingen lösning på. Men jag funderar på om man kan använda en lövblås! Med den kan man blåsa den långsamma individen framför sig. Det skulle bli som att gå i stark medvind! Ett medel som jag tror uppskattas av båda parter.


Jag har gjort en egen ovetenskaplig studie om omgivningen uppfattar detta som ett problem. Jag har ställt frågan, ”Vad anser du om att gå bakom en långsamtgående människa?”

Jag hittade Louise som jag högg på gatan. Hon tycker detta är jobbigt som sjutton. Jag frågade också en gammal gumma på 70+, hon tyckte inte det var några problem. Hon sa att hon till och med kunde vara en av de långsamt gående människorna. Så med detta sagt så avslutar jag med att de långsamma människorna på gatan ger både positiva följder men en hel del negativa också. Så vad kan vi dra för slutsatser av det här? Jo, att den långsamma människan är långsam!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards