Alla inlägg under mars 2015

Av Ylva Frohm - 7 mars 2015 09:32

  Sportlovet har passerat i en rasande fart. Jag, dottern och mormor tog en liten tripp till Mariehamn i början av lovet. Maken fick den äran att skjutsa ned mig och dottern till den anslutande bussen som enligt tidtabell skulle avgå en kvart efter våran ankomst. Då bussen var 3 minuter sen blev jag nervös och googlade fram växelnumret till rederiet. Fick plats 89 i kö och med 75 minuters beräknad väntetid. Bussen 4 minuter sen, jag ringde mormor som bokat bussen....bussen 4 1/2 minut sen, jag pratar med mormor som även hon blev nervös och ställde sig sedan i telefonkö. Bussen nästan 5 minuter sen, dottern ringde maken som satt i bilen och väntade för säkerhets skull. Jag hade redan mentalt planerat tågresa till Stockholm då maken kom fram med bilen. Då kom bussen......Väl i bussen, som var väldigt full, satt vi oss tillrätta. Jag var först in och tog fönsterplatsen. Dottern mumlade något och sa att jag fick sitta ytterst på vägen hem. Efter en kvarts åkande skulle chauffören ha rast! Nu blev vi avtvingade från bussen och hänvisade till Rocklundas arenor och invänta avgång på oharmoniska plaststolar. Efter 40 minuter stimmade passagerarna på igen och resan gick vidare till Västerås centralstation. Där stod vi i 25 minuter! Som tur var hade dottern köpt smågodis som vi intresserade oss för detta dokumenterades med en selfie. Väl framme, vilket tog 3 1/2 timme, följde vi med strömmen in i terminalen. Där stod mormor som redan hade kvitterat ut biljetterna. Nu inväntade vi ombordstigning på terminalens fantastiska café som erbjöd baugette utan smör med gårdagens tomat på. Kaffet var dock gott, detta kostade 135 kr observera att påtårs kostnad tillkom om 5 kr. Dottern åt inte upp sin, inte jag heller. Mormor undrade om vi var mätta då vi lämnade den torraste kanten på grannens bord. Mormor försökte logga in sig på facebook men gav upp då hon glömt lösenordet. Jag tog en selfie med brödkanten....


Väl ombord installerade vi oss i hytten. Vi lottade sängplatser vilket medförde att jag och dottern skulle ligga i överslafarna för att bibehålla ett utrymme i hytten för att få plats att ta av sig skorna. Efter inspektionen begav vi oss till SPA avdelningen. Morgonrock, tofflor och en necessär med allehanda krämer ingick i priset. Även två olika slags bubbelpooler och två olika slags bastuaggregat erbjöds gästerna. Den med ånga var sådär, Mormors glasögon immade igen vilket var roligt. Jag smörjde in mig med någon form av gel och satte mig i bastun, gelen rann av. Dottern och mormor klagade på att det var varmt och gick ut. Vi provade en bubbelpool som skulle vara muskelavslappnande. Den hade så kraftiga strålar att dottern försvann till andra ändan av poolen. Mormor fick hålla i sig i handtaget men var tvungen att släppa när jag tryckte på turbostrålen. Mormors skinn blev rött. Vi tröttnade på bubblandet och gick upp för att återhämtade oss i laungen....Rena och uppmjukade med risigt hår och skrynkligt skinn gick vi för att äta middag. Inväntan inväntades i baren intill. När jag skulle betala for en tampong ur min ficka och la sig strategiskt i bartenderns synfält, vilket observerades av min dotter. Dottern påtalade detta efter en kvart och jag vägrade ta upp den. Kan ligga kvar där än, rullandes fram och tillbaka på golvet i takt med vågorna.. Vi avnjöt en fördrink tillsammans med en barpianist som sjöng så fantastiskt falskt att dotterns cola tappade kolsyran. Jag funderade på om jag skulle ge honom en smäll men behövde inte då han skulle ha en välförtjänt paus vilket gav stora applåder...Väl till bords avnjöt vi god mat, som jag inte är alltför van vid, och åt på tok för mycket. Mormor blev glad då pausunderhållningen från barpianisten erbjöd gamla Elvis låtar. Dottern och jag gick iväg och spelade på spelautomaterna och vann 75 kr i en kronor. Tillbaka med klirrande fickor intogs kaffe, som var gott, med den förfärliga barpianisten vilket medförde att notan kom in i ett hastigt tempo. Kvällen avrundades med att spela upp 75 kronor vilket var omöjligt då dottern vann oavbrutet....


Nästa morgon gick vi upp tidigt för att trängas vid frukosten. Jag har stor bacillskräck varför jag vägrade att ta i de gafflar och skedar som låg i alla byttorna. Jag såg en pensionär som hostade i smöret vilket fick mig att bara äta kokt ägg med skal på. Mormor åt två tallrikar med bacon och äggröra och dottern frukt med skal på....kaffet var dock gott....Efter den fantastiska frukosten gick jag och dottern på en uppfriskande morgonpromenad ute på däck 12. Vi var ensamma om den promenaden vilket var förståeligt då vi höll på att blåsa av vid livbåt nr 5. Vi tog en selfie och gick in....Mormor hade under tiden låst in sig på toaletten då baconen inte hade någon förståelse för omtanke och hälsa. Nu stundade taxfreen...tillsammans med 1500 personer trängde vi oss bland parfymer och alkohol. Jag och dottern fyndade skor och mormor försvann vid montern med whiskey. Mormor återfanns vid informationen....Lunch, den intogs på samma ställe som frukosten. Med samma bacillskräck intogs mat med skal på och spolades ned med alkoholhaltig dryck i hopp om bakteriedödande egenskaper. Efterätten var sådär men kaffet var dock gott, tog en selfie. Snart i Stockholm....packa väskorna. Mormor hittade sina byxor som hon saknade dagen innan. Dottern fann några enkronor att spela bort, vilket var omöjligt då hon vann. Båten la till och folk stimmade runt för att tränga sig ut till bussarna. likaså vi som hamnade på samma buss som gårdagen, dock ej samma chaufför som vi tvingade till rast  på annan plats långt från våran hemort...Mormor tog en annan buss men hon önskade gärna rast då chauffören var ovanligt snygg, mormor tog en selfie. Nu ska resan analyseras och utvärderas inför nästa resa. Makens och min resa om 10 år....

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards