Alla inlägg under april 2020

Av Ylva Frohm - 18 april 2020 16:34

Häromdagen skulle jag gå och lägga kökshandduken i tvätten. När jag passerade köksbordet såg jag att duken var skitig och beslutade mig för att byta den mot en renare, jag gick till tvättstugan för att ta fram strykbrädan. På vägen till tvättstugan såg jag att skohyllan stod snett vilket skapade enormt massa arbete då alla skor rasade ned från den 1,50 meter höga hyllan. När den väl stod rakt och skorna var på plats fick jag ta fram dammsugaren då två kilo sand och en skosula låg kvar på golvet efter makens gummistövlar storlek 49,5. Stod och tittade på dem en stund och undrade om mina sneakers skulle få plats i hans stövel...testade och konstaterade att det gick alldeles utmärkt. Efter dammsugningen blev jag tvungen att gå ut till köket för att dra ut sladden ur kontakten, då såg jag att fönstrena var vansinnigt skitiga och tog fram skurhinken och fönsterskrapan. Efter att ha repat tre fönster och löddrat ned mattan med YES kom jag på att jag var ju på väg till strykbrädan. Sagt och gjort, strök på en duk, glömde den på tvättmaskinen då det ringde på mobilen. Det var maken som önskade att jag satte på bastun till kvällen. Gick tillbaka till köket och undrade vad jag gjorde där. Öppnade kylen för att minnas, mindes inget men passade på att städa ur den för att sedan gå ut och mocka.


I förra veckan, under tiden som jag stod och pysslade i stallet, skulle maken starta grävaren som stod parkerad i det supermoderna traktorgaraget anno 1902, det efter att den stått på laddning i en evighet. När han skulle gå runt grävaggregatet snubblade han på sladden som laddade batteriet och passade då på att riva med sig hela elkontakten från väggen, inklusive en del av väggen. Jag hörde en svordom från maken och gick ut för att se vad som pågick då det blev strömavbrott på gården. Jag stod och tittade en stund och konstaterade att grävaren inte skulle starta på ett bra tag, inte heller spisen i köket vilket kändes bra då jag fick en anledning att starta grillen. Elkontakten inklusive halva dragningen till gården följde med i makens snav. När maken kikade in i hålet som skapades beslutade han att grävaren nog fick ledigt en dag eller fem. Efter några timmar och svordommar senare kom strömmen tillbaka.


Vid middagen klagade maken på  att han hade fått skoskav under dagen. Det med anledning av att något låg i  hans vänstra stövel, två kilo sand är inte att leka med, inte heller en skosula. Undrar var min sneakers tog vägen, jag beslutade mig för att inte fråga. Maken klagade även på att bastun var ovanligt kall och fick ta en värmande dusch istället. Till kaffet frågade maken varför det stod en fylld vattenhink på trappan utanför. Det frågade jag mig också men fick inget svar tills jag kom på, vid halvåtta nyheterna  att jag fick med mig den från stallet när jag var på väg för att laga middag. Vattenhinken var ämnad till en av hästarnas boxar. 


Efter maten och nyheterna fick jag ta disken.. det efter att ha förlorat ett parti memory. När jag skulle torka en kastrull upptäckte jag att det inte fanns någon kökshanduk i köket. Jag gick för att hämta en ny, på vägen såg jag att det var dammigt på bänken vid hallen, tog en trasa för att damma av. Dammade av och fixade till tavlorna som hängde snett, rev ned en tavla, fick dammsuga upp glaset. Drog ur sladden ur elkontakten...detta påminde mig om maken och fick ett fnissanfall. Bytte dammsugarpåse, slängde ut den på trappen. Såg hinken med vatten och gick ut till stallet. Väl inne igen var det dags för sängen. Vaknade till i varagtimmen och kom på att kökshandduken fortfarande inte har kommit till köket. Tänker att den får jag ta en annan dag..eller inte 

Av Ylva Frohm - 3 april 2020 18:22

Såhär i sjukdomstider i Svea rike, ja Europa och resten av världen så kom eftertanken kring våra egna sjukdomar och krämpor upp som gubben i lådan. Maken leder den ligan de lux då han för ett halvt sekel sedan spolade ned kalsongerna på en flygplats någonstans i Danmark, det efter att intagit en härlig liten läcker laxbit som erbjöds frukostgästerna på det pittoreska hotellet. Laxbiten gjorde en blixtvisit i makens mag/tarm system och kom ut i kalsongerna..flygresan fick göras utan kalsonger vilket nog är en upplevelse i sig. Väl på planet till Sverige gjorde sig den sista biten av laxen sig påmind, på 10.000 meters höjd. Maken gick lugnt och sansat till toaletten som var upptagen..maken småsprang då till nästa, även den var upptagen...maken satte sig ned på sin numrerade stol igen och precis då gjorde laxen ett utbrytningsförsök, ett lyckat sådant, och hamnade rätt ned i jeansen och lade sig där så prydligt, efter det har maken en egen 10.000 meters klubb. Vet dock inte hur många medlemmar som han har idag.. Undrar än idag var jeansen tog vägen. Stackarn..när han kom hem fick han bo i gårdens synvilla där han sattes i 14-dagars blåbärskarantän.

Själv minns jag som igår när jag fick en fästing som satte sig i svålen, efter att ha fått både borrelia, erlicha en psykos och fotsvamp lovade jag att aldrig klaga på maken när han har sin mansförkylning i framtiden. En annan gång blev jag magsjuk...sonen som då var 3 år ung smittade endast sin kära mor som blev liggande i 5 dygn i källaren, tillsammans med hänt i veckan och en stor påse ostbågar. Maken fick mocka till hästarna vilket resulterade i ett svårt ryggskott efter att han tog två "kottar" på grepen i en felställning. Efter det tillfrisknade jag fort och fick köra in maken med pirran och tippa av honom i sängen och pyssla om honom lite genom att laga en härlig måltid från grillen. Maken tillfrisknade även han fort då grillröken gick in i sovrummet och skapade andnöd och inpyrda gardiner.

Nu hoppas jag att vi alla får vara friska och krya då vårbestyret ska till att börja på gården. Gödselstacken ska ut på vallarna...maken tar nog grävaren för det ändamålet, då får han åka jättemånga gånger vilket skapar gott humör. Själv ska jag ta tag i gårdens rabatter som försvann ifjol efter ett grävprojekt, funderar faktiskt på att återställa dem genom att plantera lite fina tulpaner i en av makens skopor som står bakom dasset. Det blir bra..eller inte

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards