Direktlänk till inlägg 5 mars 2021

Täcke med tyngd

Av Ylva Frohm - 5 mars 2021 12:20

För ett tag sedan fick jag ett sådant där tyngdtäcke som är så modernt nu av maken i present. Maken berättade att han for omkring i ett antal butiker för att hitta det absolut billigaste tyngdtäcket. Efter en halv förmiddag i en mörk förort ramlade han in i en butikskedja som reade ut ett antal täcken. Butiksbiträdet frågade maken hur mycket personen vägde som täcket var ämnat till. Det för att täckets kilo skulle bli rätt. Maken stod en stund och funderade och sa sedan att täcket var en present till lilla frun i huset som väger 160 kg. Butiksbiträdet tittade på maken och var helt tyst i någon minut innan maken sa att det var nog bättre om han åkte till skroten och köpte en körplåt istället.

Så. Nu har jag haft täcket i någon månad eller två, kan meddela att det väger en del, väldigt jobbigt att bädda rent och få på ett påslakan på. Med risk för att få handledsfrakturer tog jag dotterns hjälp för att skaka ned påslakanet i täcket, eller tvärtom. Efter den första natten med täcket vaknade jag på morgonen av att jag låg i samma ställning som jag somnade i. Inte helt lätt att få av den från kroppen vid uppstigning heller, rena fyspasset. Jag funderar på om jag ska köpa något liknande till maken. Då kanske han slutar snarka. Jag tänkte se om jag hittar en armeringsmatta som jag kan klä in i något mjukt, det för att inte riva sönder lakanen. Blir det material över kan det även bli en tillhörande matchande kudde. Vi har några golvmattor från en gammal Saab kvar i garaget som kan användas som kuddvar.

Jag har lite funderingar om och hur täcket ska tvättas då tvättmaskinen endast mäktar med lättviktstvätt. Maken installerade i och för sig ett utespa i somras med extremt mycket klor i. Så mycket klor att makens svarta badbyxor nu är ljusgrå till färgen. Kan kasta ned täcket där när det är dags för tvätt, garanterat bakteriefritt i ett antal decennier framöver. Kan kasta ned middagsdisken samtidigt.

Nu ser jag fram mot att sova i samma ställning några år till i ett desinficerat tungdtäcke med ett sönderfrätt påslakan under tiden som maken badar spa tillsammans med gårdagens korvgryta...eller inte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards