Alla inlägg under augusti 2016

Av Ylva Frohm - 16 augusti 2016 10:20



 

Så har delar av familjen varit på två semesterdagar från landet. Sonen fick vara hemma och vara djurvakt under tiden vi andra förnöjde oss med att lufta husbilen från tidigt 80-tal. Efter att ha enats oss om resmål styrde vi österut mot Kolmårdens Djurpark. Innan dess tillfrågades mormor om hon och hennes make önskade följa med på semestern. Mormor avstod då deras husvagn var strömförande....Jag funderade en stund över vad hon sagt och jag transporterades tillbaka i minnet till min barndom då jag och min bror skulle duscha. Vi skulle duscha (tog 50 min) inför skolavslutningen och min mor kunde inte förstå varför vi inte ville vara kvar i duschen tills hon själv ställde sig i den och konstaterade att vattnet var strömförande. Det lustiga i det hela är att min far är elektriker och hade lyckats med detta annorlunda sätt att tvaga kroppen. Jag funderade ånyo en stund över den strömförande husvagnen och fnissade till för att sedan återgå till planeringen för resmålet. 

 

Ett måste på djurparksbesöket var den nya berg och dalbanan. Efter att ha varit på diverse uppvisningar med djur gick vi till den nya attraktionen. Dottern avstod upplevelsen då hon var nyfixad i håret. Jag tvingade upp maken efter diverse mutningar. Märkligt nog var det ingen kö, vilket jag kom till insikt varför lite senare. Vi satte oss tillrätta och vi fick en bygel över benen som låste fast oss inför resan. Färden startade med ett ryck. Ryck fick jag även i mitt ena ögonlock då färden gick i en förfärlig lutning uppåt. Maken sa att utsikten var fin, jag skymtade Bråviken efter att ha gläntat på det högra ögat. Om färden gick i brant lutning uppåt var det inget var det var när det gick nedför. Jag uppfattade att jag vrålade och sedan var resan klar. Två naglar och ett blåmärke på maken senare var vi tillbaka på fast mark igen. Jag kan inte förstå att min son åkte denna 7 gånger i rad!

 

I priset i entrén ingick allt, även linbanan. Efter att ha köat en halv eftermiddag klev vi in i en gondol. Det kändes som vi var i Jurasic Park när vi satt i den dinglande farkosten. Vi for över björnarna som lekte i vattnet och såg sovande lejon. När vi passerade älgarna funderade jag på bästa sättet att få dem till frysboxen. Dottern tyckte jag var förfärlig och samma tanke slog mig när vildsvinen dök upp. 

 

Väl hemma igen funderade jag varför vi valde Kolmården då vi har en enastående djurpark hemma på gården. Att åka berg och dalbana kan med lätthet jämföras med att åka våran uråldriga traktor med tillkopplat grävaggregat. Extra roligt blir det om hydrauliken lagt av, vilket den oftast har gjort. Med detta ser jag fram mot en spännande laddad höst.....eller inte


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards