Alla inlägg under juli 2013

Av Ylva Frohm - 8 juli 2013 13:28

Nu börjar helvetet på landet. I helgen slog maken en del av årets höskörd med våran modernaste traktor från Vitryssland årsmodell 1972. Den påminner starkt om den bil jag belade med körförbud häromdagen....första vallen gick bra att slå. När den andra plätten skulle avverkas lossnade två bultar från slåtteraggregatet, resultatet av det blev 47 minuters avbrott och en förbannad make. Några timmar senare (48) skulle härligheten vändas med våran ultramoderna hövändare från 1971. Första vallen gick galant, vid den andra plätten small det till så att dottern undrade varför de sprängde i Hallstahammar. Maken hoppade högt i traktorn och slog huvudet i taket av förskräckelse. Det visade sig att ett däck på hövändaren exploderade. Nu blev maken ånyo förbannad och nytt avbrott uppstod. 1,67 timmar senare satt ett nytt (20 år) gammalt däck på eländet. Maken åkte ut igen...34 minuter senare lutade hövändaren betänkligt, punka på det andra uråldriga däcket. Resultatet blev att en del av höet spreds ned i diket. Maken blev förbannad och ett nytt avbrott med utbrott inträdde. 48 minuter senare satt ett nytt (20 år) gammalt däck på fanskapet. Jag kom hem från jobbet och frågade maken hur det gått under dagen. Maken låg utslagen i soffan, ovanligt solbränd efter timmarna på vallen, och utbrast att det gått ovanligt bra i år vilket jag ser som en fragång.

Nu ska det in.....
Vallen har vuxit så fantastiskt obra att maken funderar på att införskaffa en sopmaskin för att hitta in höet i höpressen, eller en dammsugare kan eventuellt bli aktuell. Har vi tur blir det 2 balar i år. Som tur är finns det bönder som säljer Hö har jag hört. Nästa projekt blir att flytta balarna från vallen till stallet. Det kan bli en särskild historia för sig då pallgafflar skall användas på den andra omoderna traktorn. Maken påminner mig ofta om att den är av samma årsmodell som mig vilket jag tar som en komplimang. Gammal kärlek rostar som fan.

Av Ylva Frohm - 2 juli 2013 10:47

Idag ska hovslagaren komma och kapa lite på hovarna. Det blir oftast en rökig tillställning som inte uppskattas av svalorna som återigen byggt bo ovanpå ett lysrör. Förra året tog vi ned det, efter att ungarna flytt. Boet återuppstod exakt på samma ställe, byggt på häststräck, tagel och lera. Röken eller rättare sagt doften efter varmskoningen uppskattas särskilt inte av vissa delar av familjen då den sätter sig i kläderna. En gång skojade jag till det och la en rökig textil på en annorlunda plats. Det skojet slutade med en utflyttad garderob då den återfanns ute på trappen. Nu tror jag i och för sig att anledningen till det var att röja ur pannrummet då bergvärmen skulle installeras. Appropå det så är Jag är särskilt glad åt att aldrig mer andas in svart rök vid start av brasa mera, därför får maken ta hovjouren idag vilket han inte vet ännu. Detta presenteras efter middagen som idag tillagas av sonen. Då brukar den bli någorlunda ätbar.

Igår stretade jag och dottern med hagarna. Nu har vi endast 1 1/2 hage då dagen tog slut innan vi blev klara. Vi passade även på att släppa ihop ponnyn med de stora. Dottern passade med kameran för att få fina utbrytar bilder med en touch av bock i luften. Dessa bilder kom till avsaknad då ponnyn endast viftade till med ett avspänt framben tillsammans med ett litet pip. Därefter intogs det magra gräset i samförstånd med den stora bruna. Den ngt mindre svarta fick till uppgift att beta ogräs i paddocken, vilket resulterade i en lös hög nära utgången som imundigaste av hunden. Igår åt hon upp resterna av katternas råttlunch på kökstrappen.

Igår hittade jag en fästning som satt fast på min handled. Jag bad dottern avlägsna detta otyg. Dottern tittade och letade och frågade var den satt. Jag tog fram förstoringsglaset (makens glasögon) och visade var den satt. Dottern tog sin nymålade lillfingernagel och skrapade lite på mitt skinn för att få bort den vilket lyckades med bra resultat. Resten av eftermiddagen gick åt att pilla bort den från dotterns lillfingernagel då den gömt sig långt där inne samt att rena handen med sprit en timme efteråt. Dottern låter hälsa att hon repar sig och tror hon blir helt återställd inom kort.... Eller inte


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards