Direktlänk till inlägg 26 augusti 2019

Häcken som försvann med sommaren

Av Ylva Frohm - 26 augusti 2019 21:33

Sommaren lider mot sitt slut...vilket jag faktiskt är tacksam över om vi nu ska ha någon gård kvar. Maken fick ett ryck och grävde bort den 15 meter höga syrenhäck som dolt boningshuset och de orensade rabatterna i två decennier. Självklart med gårdens grävare. Om jag säger så här! Nu har vi väldigt full insyn och det blåser från alla håll och högen med syrenris som ska eldas kommer att skapa en eldkvast på minst 2 km i alla riktningar. Tur att grannarna är vana då grilloset har legat som en dimma över länet, kanske över hela landskapet faktiskt, under större delen av säsongen. Av någon anledning försvann även tvättlinan under makens häckprojekt, får leta efter den i höst.

För att suga ut det sista av min semester tog jag en tur ut till Ölandet. Stundande bockjakt och lite vila. Jag tog bössan och satte mig under en gran vid en vacker äng, satt där och halvsov tillsammans med ett 30-tal fästingar som gjorde mig sällskap i gräset. Vaknade till av att maken skickade en bild på min mobil förställandes en motorsåg som satt fast i ett träd. Jag funderade en stund varför den satt där och klurade ännu längre på varför gårdens näst äldsta traktor gjorde den sällskap. Efter att ha tänkt jättelänge blev jag tvungen att ringa maken som berättade att han skulle såga ned en gran och att motorsågen fastnade i trädet när han sågade. Till sin hjälp, för att få loss den fick han ta den den näst äldsta traktorn. Jag funderade ytterligare en stund och såg framför mig hur traktorn gick sönder. Oklart om motorsågen sitter kvar i granen eller inte.

Det här med saker som fastnar är inte alltid kul. Minns en gång när mormor fastnade med ett finger i bowlingklotet, under en av våra turneringar, det ploppet hördes över hela hallen, vilket var rätt kul i och för sig. själv lyckades jag ta ett för stort klot vilket resulterade i att klotet tappades i bakåtgående riktning vid ett framåtkast, efter det avslutades turneringen.

Nu går vi mot en stundande höst och med det en mycket välplanerad köksrenovering. Den har nog planerats så vansinnigt länge, så pass länge att vårt kök nu börjar bli modernt igen. Det är ju ganska praktiskt då vi spar pengar och energi, energi som kan läggas på den nya häck som kan komma att sättas till våren med hjälp av grävaren...eller inte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards