Alla inlägg den 28 februari 2014

Av Ylva Frohm - 28 februari 2014 11:36

    Jag och dottern åkte till storstan för att fira lite sportlovsledigt genom museibesök och shopping med myspys. Sagt och gjort, klockan ringde 06:00 på landet. Katten som låg vid mina fötter sträckte sig och satte en klo i påslakanet. Det ritschade till och lakanet fick en 5 cm lång reva vid uppstigning och en klo i den revade kanten. Jag väckte dottern för att äta en god och nyttig frukost innan stallets sysslor väntade. Två limpmackor och en stor mugg kaffe senare var hästarna ute i hagen och stallet gjort i rekordfart. 30 minuter senare satt vi i bilen på väg till Stockholm.


På väg till Stockholm roade sig dottern med att räkna tung trafik....78 lastbilar inräknade innan Enköping. En av dem lutade till höger. Själv roade jag mig med att räkna antal trafikbrott, fick ihop 29 innan Hallstahammar, inklusive mig själv då skon fastnade till under kopplingen. Ett lustigt misstag som orsakade ett lågt varvtal i en rondell med varierad fart. 


Jag skröt lite då jag sa att jag hittar så bra i Stockholm. Det visade sig att E18 mot Stockholm och Ulvsundaleden var helt bortbygd och istället för att mentalt och fysiskt köra förbi bankhuset och Solvalla körde vi nu förbi polishögskolan och Järva krog! 45 minuter senare anlände vi till hotellet med en bil som luktade bränd koppling och med sträckta bilbälten i åtdraget läge.


Efter incheckning och 24 minuters parkering av bilen blev det intag av snabblunch och införskaffa SL kort. Jag och dottern gick med flottiga händer in mot spärrarna i T-banan. Jag tittade lite omkring mig på hur de andra människorna gjorde för att ta sig igenom spärrarna. Jag tog modet att gå först. Dottern gick bakom mig. Med skakig hand försökte jag se van och erfaren ut och la kortet på en genomskinlig liten ruta på spärren. Inget hände. Nu skrek människan högt som satt i kuren bakom oss och sa att kortet ska läggas på den blåa grejen. Dottern la sitt kort där och jag kom igenom. Nu satt dottern fast och allmänheten la sig i och därmed var även dottern igenom. Efter att ha gått upp på fel perrong och ned igen hamnade vi på rätt tåg på väg till city för vidare färd mot Djurgården.


Väl ute på Djurgården, med byte till spårvagn, togs beslutet att Liljevals Vårsalong inte var något för oss därav Aqvaria ett stenkast därifrån. Det var jag och dottern samt 300 barn i olika åldrar. Om jag inte blir sjuk efter detta besök kommer jag nog aldrig mera bli det, tänkte jag samtidigt som barnet framför mig tittade upp mot mig och hostade en slemmig host. En sådan hade fastnat på rutan vid muränan.


En fisk var rolig...det var en med näsa! Jag tyckte den påminde lite om maken hemma. Jag släppte tanken och gick vidare mot spiggen. Vi sprang igenom fiskarna på 10 minuter för att stanna upp vid sjöhästarna en stund. Vi tittade efter livstecken i 20 minuter sedan gick vi därifrån.  Vi beslutade oss för att åka in mot stan igen. Nu med båt som kändes lite bekvämare och tryggare. Vi klev iland vid slussen...nu började marschen...gamla stan, Storkyrkan, Västerlånggatan, mynttorget, Drottninggatan....Ett kort stopp för att köpa vantar till de stelfrusna fingrarna....25 butiker senare. Provade ett par för små jeans vilket medförde att knappen lossnade, dottern köpte ett par lagom jeans. Fikade...dyrt. Fortsatte att gå, träffade dotterns klassföreståndare på Hötorget, handlade lite till. Fikade igen, lika dyrt  den här gången. Beslutsångest  över ett par skor. Köpte dem, dyrt. T-bana till hotellet. Vila för att sedan ut och äta på "fin" restaurang.


Kl 17:30 tog på mig det nya skorna med nya strumpor, dottern klagade över att hennes var blöta. Jag fick slänga mina strumpor efter att det fått en ny färg efter 8 km vandring i city. Dottern fick ett par nya strumpor hon med. Glada och med torra fötter äntrade vi vant spärrarna i Alvik för en liten färd in mot Kungsholmen. Nu började sökandet efter ett trevligt ställe att äta på. 67 restauranger passerades då de var kinakrogar och sushiställen. Mina hälar kändes platta och dottern klagade över skoskav på vänster lilltå. 6 km senare passerade vi gränsen för vad Kungsholmen bor och City tornade upp igen. Vi fann ett ställe...klev in och klev ut efter att stället inte kunde ta emot flera. Gick en stund till och fann ett ställe där vi klev in och beställde mat. Dottern konstaterade att vi gått 7,5 km för att hitta en resturang och att vi förbränt lunchen genom hastig takt. 40 minuter senare var vi på väg till T-banan igen mot hotellet.


Kl 02:16 vaknade  då dottern vände sig i sängen då ena sängbenet satt löst och skapade oljud, kl 02:30 täppt i näsan, höll på att kvävas, gick upp och snöt mig. Kl 03:30 varmt så in i helvete, gick upp och skruvade ned värmen. Jag somnade, dottern vaknade då jag snarkade till. Dottern klagade över att det var varmt. Somnade till, vaknade igen klockan 07:20 till ljudet av en stålklinga som mötte armeringsjärn. Byggarbete utanför fönstret. Gick upp, helt slut, tittade mig i spegeln, gjorde ett konstaterande sedan ned för att äta frukost. Frukosten bestod av varm yoghurt och segt bröd. Skojade till det tog omelett och en baconskiva. Dottern åt en hård brödskiva med melon på....nöjda så checkade vi ut för hemfärd. På hemvägen räknade jag antalet trafikbrott till endast 2 då jag hade tunnelseende efter omeletten. Dottern somnade redan vid Tranebergsbron....Hemma på landet igen och nu inväntar en välförtjänt vila då benhinnorna har kraftiga blödningar efter vandringen i storstan. Nu ser vi fram mot nästa utflykt....














Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards