Direktlänk till inlägg 3 augusti 2013

Semester från landet

Av Ylva Frohm - 3 augusti 2013 15:21

 Så har familjen, eller rättare sagt delar av den då sonen försvann med makens bil för tre veckors idogt arbete. Semesterdag 1: Upp tidigt för att åka husbil till Ullared (!) Klockan 08:00 rullade vi från gården för att avnjuta 1 veckas campingliv eller rättare sagt överleva. Klockan 12:05 blev det lunchpaus vid Braehus där imundigaste potatissallad med basturökt skinka..en vild diskussion uppkom angående basturökt skinka där frågeställningen var om den tillbringat sin tillverkningstid inne i bastun, och om i såfall under ett insvettat träsäte eller på bastuaggregatet. Vi lämnade diskussionen och skinkan för att fortsätta färden.  


Ullared: Väl framme började vi vårat nya campingliv med att köa oss in på campingområdet. 1 timme senare lämnade jag och dottern maken för att gå loss inne i butiken. Under tiden såg maken till att parkera husbilen på en lämplig plats så att inte ölen skulle stå snett på bordet, under tiden maken pysslade med detta såg han en Ullaredkändis som var ute och gick i strumplästerna. Väl tillbaka, med en överfylld kundvagn och blåsor i fingrarna, möttes vi upp av en avspänd make tillbaka lutad i en solstol med grillen igång. Middagen blev en färdigmarinerad fläskbit från butiken. Den blev en aningen bränd på ena sidan men efter att ha skurit bort några cm gick den att äta. Jag föreslog att vi kunde ta fram den basturökta skinkan med ett nekande svar som resultat. På kvällen tog jag och dottern en hundpromenad i en närbelägen skidbacke. En vansinnigt dålig idé då mjölksyran slog till redan en minut upp i spåret. Dottern fick håll och blodsmak i bihålorna. Själv svettades jag till och fick sendrag i lillfingret efter en dragande hund åt fel håll. Efter detta avslutades promenaden för att återhämta krafterna för nästa dags shopping.


Dag 2: Maken hann aldrig in i butiken då han var hundvakt. En överfylld kundvagn, idag med, avslutade shoppingen för att åka till Öland och mot Böda camping. Ett mindre bra val skulle det visa sig. Väl framme på campingen stod vi i kö. Efter avslutad kö fick vi beskedet att det var fullbelagt inne på området...men en plats kunde ordnas fram. Platsen blev mellan fotbollsplanen och skateboardrampen. Vi avnjöt en grillad middag, mest bränd faktiskt, med underhållning av fotbollsspelande barn. Maken fnissade till då fotbollen hamnade under grannens husvagn. Maken fnissade ännu mer när grannen kom ut med en hink för att grilla sin mat. Jag måste hålla med om att det såg rätt lustigt ut när han skulle tända i hinken. Särskilt som den stod under förtältet. På morgonen vaknade maken upp av ett ljud som han beskrev "vem rollar husbilen ljudet" det var barnen som åkte skateboard, 10 meter från husbilen. Vi flydde därefter från Böda för att fortsätta resan söderut.


Dag 3: Efter att ha besökt en lång fyr for vi iväg söderut, på vägen såg maken en skylt där det stod "keramik 200 meter" maken tyckte att det kunde vara kul att se en så lång keramik. Vi stannade dock inte då husbilen rullade fint och jag tänkte att skåpen i husbilen inte kan förvara 200 meter lång keramik. Efter en kvart såg vi en skylt till," Café stängt", maken tyckte det var ett konstigt namn på ett café. Jag instämde i detta och fortsatte mitt candy crash spel, för att åter förlora på bana 123 där jag suttit fast i tre veckor. Nytt val av camping...Efter att ha blundat och pekat ut en prick på kartan hamnade vi på ett litet ställe på den södra delen av ön. En väldigt fin liten camping med plats för husbilen bredvid strandkanten. Nu slapp vi massa människor och fotbollar för att byta ut det mot rutten tång och fiskmåsar...Mycket trevligare. På kvällen kastade vi macka med macka för att locka till svanparet som simmade en distans från stranden. Detta slutade med att frukost avsaknades morgonen efter. Dock fanns ju den basturökta skinkan samt lite grillrester från gårdagens middag kvar. Vi lämnade campingen utan frukost.


Dag 3: Mot Småland för att hälsa på goda vänner i dagarna två. Som tur var grillade vi inte middagen utan värdarna såg till att vi fick lite anständig mat i oss. Dagen avslutades med att gosa med alla 16 kattungar och fyra kycklingar. Dock ett varningens finger då hönan inte ville kela, inte heller katten bakom halmbalen till vänster.


Dag 4: En dag då bad stod på agendan. Först tvingade jag med dottern på en joggingrunda i skogen, vi sprang fel och en svettattack uppkom. I springandet skrämde vi upp fyra tranor som gav tillbaka genom att lägga sin avföring framför oss. Jag kan upplysa om att avföringen är gigantisk och ger ett absolut dåligt springunderlag. Efter ett tag tvingade dottern mig att gå då hennes muskler tog en time out. Efter en kort förhandling om kattungar, kycklingar kom vi överrens om att fortsätta löpturen mot ett dopp i sjön efteråt. Sagt och gjort. Med värdinnan som chaufför tog vi oss till sjön. Strålande solsken, kallt som fan i vattnet. jag bytte om, värdinnans barn var nere i sjön innan jag han ta av mig strumpan... värdinnan i sjön innan jag tog av mig den andra strumpan. Dottern smög ned i sjön med kläderna på sig. Nu började det regna. Steg ned i sjön, tittade en stund, gick upp. Tvingade ned mig igen, doppade mig, sedan upp för att klä på oss. En historia för sig då fötterna blev fulla med sand. Trosorn oxå. Dagen avslutades med brända revbensspjäll till förrätt, fantastiska! Nu känner jag mig som hemma igen, samt en vansinnigt god middag. 


Dag 4. Hemfärd....inga djur med oss, förutom hunden och oss själva. I kylen låg fortfarande den basturökta skinkan, väl inslagen och gyllenbrun, ganska fin. Nu väntade 30 mils resa innan landet skulle återses. Väl hemma insåg vi att vi hade haft det bra som campingfamilj och att basturökt skinka hör bäst hemma i bastun. Nu väntas trevligt arbete med stallet, trädgårdsarbete med grävaren och uppsättning av de nyinköpta gardinerna på Ullared...Kylen i husbilen fick grovsaneras i fyra dagar efteråt och kan eventuellt fungera som kyl igen. Vilken tur att semestern bara har börjat...eller inte

 
 
Ingen bild

A-C Åkerblom

4 augusti 2013 15:43

Tack för en mycket underhållande läsning. Du skriver så beskrivande bra att man tycker att man är med er på resan. Hoppas semestern fortsätter lika bra, men utan basturökt skinka kan jag tänka...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards