Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Ved skapar oro med röken

Av Ylva Frohm - 19 januari 2013 16:27

Detta dygn blev en kall historia på landet. Igår kväll (läs natt) kom lilla frun hem efter en aw runda med arbetskamraterna. Maken hade lagt en liten lapp (1x1 meter) på dörrmattan där det framgick att mera ved skall in i brasan. Aktuell ställning på termometern var runt -25 grader ute och lite varmare inne. Sagt och gjort... Ut i pannrummet, öppna luckan....rök väller ut, börjar hosta, öppnar ytterdörren för vädring, en katt springer in. Jag luktar rök. En vedklabbe hamnar på sniskan, åtgärdar detta, mera rök väller ut. Jag luktar mera rök, kastar in en vedklabbe till, stänger luckan och torkar snoret från näsan som orsakats av akut tårflöde pga föroreningar i andningsvägarna. Nu är innertemperaturen lika som ute, blir förbannad och går till sängs med en katt som luktar brandrök.

Morgon: kallt som fan...dottern slogs med vattenhinkarna i stallet. Stallets innertemperatur håller -24,2 grader vilket resulterat i fruset vatten i hinkarna. En häst hade hällt ut sin hink i boxen vilket resulterade i en hal beläggning på gödslet. Vilket kan rekommenderas vid mockning. Det andra fanskapet gjorde sitt behov i hinken vilket orsakade infruset gödsel vilket var jättejobbigt att tina. Den tredje lilla hade plockat ned sin hink för att sedan montera bort hinkens handtag som ej i reell tid ej har återfunnits. Hittelön utlovas...

Sonen har hittat hem! Den lilla röda är nu ett minne blott och den svarta har nu tagit över sonens liv. Sonen sa hej och sedan försvann han igen.. Nu hoppas jag att han kommer fram till våren när gården ska ses över efter vinterhelvetet.

Nu ser jag fram mot en vecka med ännu mera kyla och vedeldning. Maken ser nog fram mot det mest av alla. Det värsta är nog att nagelbanden blir så fnasiga och att naglarna blir så sköra av kylan. Ett annat jobbigt problem är att tånaglarna blir så ojämna av raggsockorna. Det orsakade ett hål i lakanet för någon dag sedan då tån fastnade till vid en morgonsträckning.

Snart är vedpannan och rök ett minne blott då bergvärme skall installeras, någon gång närmare jul.... Vilket sonen särskilt ser fram emot.

Nu skall middagen snart tillagas. Helgens absoluta höjdpunkt! Har jag tur sitter åtminstone en person till bords och avnjuter kulinariteterna som kan orsaka en gastrit. Återkommer med morgondagens rökprognos.......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards