Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Julefrid på landet

Av Ylva Frohm - 21 december 2012 17:15

Nu råder juletid på landet. Maken har varit på sitt julbord och skapat rubriker genom att ha varit julgran. Det blev en mycket fin gran som toppades med en vit stor julstjärna. Stolt fru kan glädjas åt detta då det blev ett fint julkort till släkten.

Igår tog jag in granen... Det var ett riktigt sjå att få ned den då den stod i ett dike. För att roa mig själv räknade jag antalet drag jag gjorde med sågen.....167! Sågen var aningen slö och jag fick vila tre gånger då hjärtat började slå dubbelslag. Efter detta skulle granen avlägsnas från diket... Jag klev ned och försvann i snön, lyckades att gräva mig loss med sågen, kravlade mig upp ur krondiket tillsammans med granen. Sågen försvann.... Nu började det riktigt jobbiga. 500 meters gång med storgranen mot storstugan på snöfylld vall. En timme senare anlände jag till brevlådan, där blev det fikapaus med brevbäraren. Som tur var kom sonen och tog över. Nästa bekymmer blev att få med granen i foten. Tre sågningar, med annans såg, blev den nästan rak och 1/5 meter kortare. För att få in den i vardagsrummet blev vi tvungna att frisera den en aning. Den fick slutligen täljas till i toppen med filé kniven för att dekorationen skulle passa. Nu står den där så grann och delvist grön...

Igår gjorde jag knäck efter att ha blivit julinspirerad av Ernst (herre förlåt mig mina synder)! Det resulterade i nattligt knäckkok... Receptet ändrades en aning då vispgrädden var vispad. Efter att ha kokat eländet i 1 timme (enl receptet 15 min) tröttnade jag och hällde i dem i mina egenhändigt gjorda formar ala' Ernst. Formar gjorda av stanniol papper. Idag skulle jag prova en av dem vilket jag starkt avråder mina julgäster, om de inte har amalgam fyllningar vill säga då knäcket ej går att avlägsnas från foliet.

Nu passar jag på att önska alla en god jul och inväntar med spänning vad jag får av maken i julklapp...själv har jag gjort mina inköp omsorgsfullt och med eftertanke.... Jag tror att jag går ut och nattar hästarna vid julklappsöppningen.

GOD Jul OCH Gott Nytt År...eller inte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards