Direktlänk till inlägg 1 december 2012

Kaos på landet

Av Ylva Frohm - 1 december 2012 17:06

Igår var jag och dottern till Stockholm för att åskåda evenemanget på Globen....Globen horse showe... Den 20:e i ordningen för mig...den 14 för dottern.

Jag ringde maken under tiden vi köade för att få komma in på begivenheterna, för att kontrollera om odjuren (läs hästarna) kommit in i stallet på ett harmoniskt sett. Vilket jag aldrig skulle ha gjort. Maken svarade i telefonen i falsett och informerade om det kaos som uppenbarandes då intag av hästar skulle utföras. Jag skall nu försöka återberätta episoden så gott det går.

Eftermiddag på landet. -4 grader, lätt snöfall från väster. Solnedgång Kl 15.21 Realtid 17:31: Maken tar den andra lilla röda upp till stallet, i syfte av att se något ifrån dess bleka strålkastarljus. Då uppenbarade sig en häst framför honom. Dock inte i sin hage. Hästen tog ett snabbt beslut att ta sig in i ponnyns hage, vilket verkställdes med bravur. Nu blev det en stor häst och en ponny utanför hagarna. De tog ett gemensamt beslut att springa runt som idioter bakom stallet, och en liten sväng runt traktorerna. Maken...som behöll lugnet tog beslutet att ta in den enda hästen som var kvar i sin hage in i stallet. Det visade sig vara lättare sagt än gjort då den kraken var helt vild och osammanhängande efter racet av gängmedlemmarna. Maken tog ett stadigt ledgrepp och tog ut hästen ur hagen.....nu börjar kaoset.....

Maken ledde in hästen i stallet vilket resulterade i att de övriga for in på stallgången.., samtidigt! Maken upplevde återigen hur rusningstrafiken i Stockholm kändes. Med tre hästar på stallgången, samtidigt som boxdörrarna skulle öppnas skapar vissa bekymmer då ingen trafikpolis fanns på plats för dirigering. Ponnyn ledsnade och for in till kaninen...den ena stora jäveln ( makens ord) visste inte vart han skulle och uppvisade en tom blick. Maken sa att han skulle lugna ned sig men han förstod inte vad han sa då maken tror att den bara förstår serbokratiska. Den andra jäveln (läs fin dressyrhäst) sprang in i en box.

Min tanke gick till den tanke jag hade på morgonen. Ja! Jag släpper ut hästarna i varsin hage för att skona hagar samt att se till att skorna finns kvar på hovarna och för att underlätta för maken vid intaget! Jag förträngde tanken och köpte popcorn. Jag och dottern satte oss ned på våra sittplatser på Globen, lätt påverkade av makens berättelse. Det resulterade i att jag hällde ut en stor popcorn kartong över åskådarna framför mig. Nu uppstod kaos på Globen då rad 9 blev fylld av flottiga popcorn.... Det värsta av allt var att de kostade 65 kr och det blev inget kvar till mig och dottern.

Väl hemma kl 01:23 kontrollerade jag och dottern om hästarna fanns i stallet uppenbarade det sig att den stora jäveln stod i den andra jävelns box. Nu uppstod nytt kaos då hästarna skulle ommöbleras. Resultat: fattigare då popcornet skulle betalas på flera sett. En tjurig dotter som inte fick några popcorn. En likgiltig make som gick och la sig med en serbokratisk parlör samt en fru med nya arbetsuppgifter för morgondagen. Nu ser jag fram mot nästa års globenresa... Eller inte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards