Alla inlägg den 4 november 2012

Av Ylva Frohm - 4 november 2012 17:14

Som vanligt tog jag ut en semestervecka för att jaga älg. Dock inte på vårat land utan på öarna i Stockholms skärgård. Ve och fasa uppstod när jag såg att älgjakten var i förra veckan. Istället för att jaga älg gick jag utbildning att hantera folkmassor istället. Som plåster på såren blev jag inbjuden att jaga rådjur istället. Sagt och gjort....i onsdags for jag ut till öarna för att jag de söta små liven. Det var tänkt att jaktens skulle vara på torsdag och fredagen. Lördagen gick i styckningens tecken av de älgar som fälldes i förra veckan.


Torsdag...vaknade 06:10 av att det dånade i huset. Det var vädret som hälsade på, så pass att gardinerna fladdrade i fönstret trots att det var stängt. Ingen jakt den dagen då vindarna bestämde sig för att ta i upp till stormstyrka. Istället blev det själavård genom att risa gravarna och tända lite ljus för de gamla släktingarna på kyrkogården. 


Fredag...vaknade 06:56 av två blöta beagle nosar i regionen av östersund...eller kanske öregrund? Hundaran övertygade mig ganska snabbt att det var jakttider och inget annat att snacka om. Upp och klä sig för att sedan bege sig ut på öarna. Första ön att besöka var Bockö, ganska passande då jag nästan fick läge på en bock. Min far han gick som en sågbock och själv hade jag en bock att panga med, snart är det dags att sätta fram julbocken,,mycket lustig. Nåväl...pass nummer 1: Jag blev placerad i en vassrugge medans far satt bekvämt på en pall lite längre upp på land. Hunden släpptes och det tog nog exakt 2 minuter innan det kom fram två rådjur till mitt pass. Det var sagt att inte skjuta på första djuret om det kommer flera. Det kom flera. Det första rådjuret var av honkön och hon fick löpa. Det andra djuret var en grann bock med fina horn, han tittade på mig för att sedan visa baken och tog en ostlig riktning mot säkraretrakter. Inget blev skjutet på det passet.


Pass nummer 2: Nu blev jag placerad på en bergknalle meddans jaktkollegan satte sig bakom en sten. Far han satt på en pall under en tall. Hunden släpptes: Exakt 3,45 minuter senare hördes drevskall och ett plaskande. 10 minuter därefter kom hunden farande med en grann bock och en get framför sig. Inget skottläge då heller. 


Pass nummer 3. Jag ble avställd i ett kärr. Far han gick upp på ön och satte sig bekvämt på sin pall vid en martall. Jag blev kissnödig och fastnade med stöveln i kärret då jag var färdig med själva utförandet av behovet. Hunden släpptes och började att driva....drev djuren i sjön, inget skjutet. 


Pass nummer 4: En annan, mindre ö. Jag blev avställd under en tall. Far han satt kvar i båten. Hunden, den andra hunden, släpptes. Hon fick upp två djur, en bock och en get, for iväg 70 meter från mig rätt ut i sjön med hunden efter sig. Det resulterade i att hunden fortsatte jakten på den större ön. 


Resultat: Inget skjutet. Blöt strumpa, ont i benen av allt stående. Kramp i vänster biceps av att hålla bössan, hungrig så middagen avnjöts sent på grund av att jaga hunden som jagade rådjuren väldigt sent till kvällensyndromet. Sent om sider skällde vovven utanför dörren. Hunden fick en varm dusch för att få av sig all ohyra. 38 fästingar senare somnade det lilla livet (läs hundjävel) framför brasan inlindada i en varm filt. Nu dröjer det säkert en månad till innan nästa jakt uppstår...eller inte

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards