Alla inlägg den 29 juli 2012

Av Ylva Frohm - 29 juli 2012 22:11

 Idag har jag och dottern tagit bilen för att springa i motionsspåret i Hallsta. Vi for bokstavligen runt som yra höns i spåret för att leta efter den korta svängen. Efter 7,5 km fick jag muta dottern med en hundralapp för att fortsätta. Nu har vi bestämt att inte springa där något mer....den här veckan. För att återhämta oss blev det chokladpudding och makens vispade grädde till efterrätt. Makens vispade grädda är lika med kärnat smör. Kan inte rekommenderas.


Idag blev staketet nästan klart till paddocken. Alla plankor är fastskruvade och nu ska bara "topparna" på stolparna kapas i en jämn och snygg linje. Jag tror inte det kommer att ske på den här sidan av året. Inte nästa år heller. Maken har ännu inte fått sågförbud...jo nu ljög jag, men han får lov av mig att såga lite stolp.  


För övrigt har vi mygginvasion på landet. Det går nästan inte att vara utomhus, än mindre ha ett öppet fönster. Maken fick skåda andra insekter i form av spindlar. I duschen satt en riktig baddare och viftade med sina framben. Den höll just på att bli attackerad av en liten spindel som jagade iväg den stora feta. Mycket spännande och jag fick inte veta hur det slutade då maken klev in i bastun (!). 


Yra höns? ett märkligt uttryck som ofta används av det manliga klientelet. En gång sa min man att kärringar kör bättre än höns, vilket i och för sig stämmer bra  då jag aldrig har sett en höna köra.Jag svarade att han skulle bli yr om han fortsatte samtalet om feminina bilister, helt plötsligt blev det en väldigt tråkig stämning på landet. Vi hade höns på gården för några år sedan. Det slutade med att tre hönor blev rävmat och de andra två startade eget någon annanstans. Ett halvår senare fann jag 45 ägg under en lastpall bakom förrådet. Hönan var dock borta.  Äggen togs ej i förvar av hälsoskäl och därmed riskera ett långt straff för allmänfarlig vårdslöshet...eller allmänfarlig ödeläggelse...äggläggelse. 


Yra höns hör hemma i en hönsgård med eller utan fordon och motionsspår.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards