Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Hundgöra

Av Ylva Frohm - 20 juli 2012 18:39

  Nu har familjen varit hundvakt. Tankarna om hund i familjen har nu tagit fart igen. Valet av ras är det svåraste. Dottern vill han en liten hund men det vill inte maken. Sonen vill ha en rejäl hund men det vill inte dottern. Jag vill ha en jakthund, det vill även maken. Han vill ha en vorsthe men det vill absolut inte jag ha. Jag kan tänka mig en tax men det säger hela familjen nej till.  


Hår! Valet av hund kan tänka sig att avgöra hårvalet på hunden. En schäfer hårar mycket, likaså jämthund och gråhund. De hårar för jämnan. Maken hårar ingenting då han inte hår något hår kvar. En kinesisk nakenhund kan vara en lösning men jag vet inte varför vi skulle ha en sådan. Den förra hunden vi hade rakade vi, den hårade som attan efter det. 


Klor! Att klippa klorna kan vara ett utmaning som upptog hela familjen. En hund vi hade tyckte inte om detta då någon..?.hade klippt i pulpan så att blodet flödade i hela köket. Det slutade med att en fick ligga på hunden, en tvångshöll tassen, en sjöng en vaggvisa under tiden munkorgen påfördes den lilla nosen. Efter ett halvår gick det att klippa klorna utan att bli huggen i fingret och mjölksyra i höger skinka. Tyvärr är den hunden begraven idag, på familjens djurkyrkogård...det har blivit en mängd gravplatser under åren. 


Nu har vi kommit fram att den nya hunden skall kunna jaga rätt villebråd, inte håra, vakta gården på bästa vis, inte vara för liten och inte för stor, ha lättklippta klor och en självsanerande mun. Den nya hunden skall även kunna utföra mindre jobb på gården. Detta skulle kunna vara en bra kontaktannons för en singel som söker en ny man.


Ja, vi får se vilken ras det blir. Ett riktigt hundgöra att välja! 

 
 
Ingen bild

Pia

20 juli 2012 21:55

Låter som en Rhdesian Ridgeback! Skulle va storleken då. Finns en uppfödare i Uppsala som jagar med sina.... Tack för härlig läsning btw:-)

Ylva Frohm

21 juli 2012 15:10

Vad jagar man med den rasen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards