Alla inlägg den 26 juni 2012

Av Ylva Frohm - 26 juni 2012 05:45

        Sommarvädret har hitintills varit av väldigt varierad karaktär. Olika variationer av regn och temperatur har inlett sommaren och semestern. Midsommaren firade vi på Möja med sol och regn. Som tur var hade partytältet monterats av händiga karlar på midsommaraftonens förmiddag, ej att förglömma den lilla kalla som serverades i rask takt med monteringen. För ovanlighetens skull blev det jag som ordnade med björkslanorna i år vilket resulterade i ett blått skenben och ett ömt hår på midsommardagen. Maken gick och lade sig i tid men han klagade över att pulsen höll honom vaken hela natten. Själv höll maken mig vaken då sillen gjorde sig påmind efter matsmältningen.


På midsommaraftonens förkväll fick jag följa med till Möja kyrka och ringa in helgen i kyrkklockorna. Det var en upplevelse av religös karaktär, särskilt som jag fick äran att ringa i "Anna Östermans synda klocka". Det var stort och jag kände hur historiens vingslag fick mig att känna mig lite syndig. Som tur var gick det över då jag lämnade kyrkporten.


Midsommaraftons lunchen avnjöts i sol medans kvällsölen blev en blöt historia. Den blöta historian fortsatte midsommardagen, till och med GB gubben fick sitta i tältet vid lunchen. Inga represalier med GB gubben i år hälsar maken, som har försonats med honom under fredliga förhållanden. Under eftermiddagen gick jag och dottern ned till sjön för att kasta lite spin. Döm om min förvåning när jag tittade ut mot fjärden och fick se något blankt och stort plöja genom vattenytan. Först trodde jag att det var maken som slängt GB gubben i sjön, efter en diskussion om vattnets betydelse för sjöfarten, men såg sedan att det var en gråsäl som simmade förbi. Någon fisk blev det inte, heller inget dopp då tunga regnmoln tornade upp från söder.


Nu är vi åter hemma på landet igen. Här hade det bara regnat 18 mm vilket är att se som en framgång i sommarvädret. Hälften av vallen har lagt sig ned vilket betyder att det kommer att gå så IN I HELVETE bra att slå det. Men jag är inte bitter för Ikväll inväntas grillgäster till landet som kan användas i gårdsarbete. Jag måste säga att semestern har börjat strålande!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards