Alla inlägg under maj 2012

Av Ylva Frohm - 7 maj 2012 10:59

 


Jag har funderat lite kring yrkesvalen i livet. Min maken borde ha blivit träddslaktare, tror det finns ett finare ord för det. Ett annat yrke han borde ha valt är elektriker då han har en fallenhet för el. Jag minns särskilt vid ett tillfälle då min bror skulle installera en tvättmaskin i dåvarande lägenhet. Maken var mycket intresserad och lade sig i inkopplingen genom att peta på en liten tåt och uttryckte samtidigt "vad är det där". Sekunden senare stod han i köket och undrade var han var. Vid ett annat tillfälle skulle vi tapetsera om, i samma lägenhet, med förklistrade tapeter som man blöter upp. Saken var den att tapeten blev strömförande när den kom i kontakt med strömbrytaren.


En annan gång hjälpte han mig med att laga elstängsel efter att vildsvinen jagade ut hästarna från hagen, stängslet oxå. Stackars maken visste inte om att elen ej var urdragen ur elnätet viket medförde en förlamad hand och ett bränt pekfinger, följande hände: Maken kröp under eltråden, som lades sig fint över ryggen samtidigt som han drog ned järnspettet i marken. Resultat: Strömavbrott och ett skarpt ljussken från hagen genom ett pekfinger. Som tur är kommer detta att ordna upp sig då sonen utbildar sig elektriker.


Själv funderar jag på att bli ideell på heltid genom att skänka bort mig själv till välgörande ändamål. Kanske kan vara föremål som lockbete, bulvan? då dottern anser att jag har goda förutsättningar för det genom att mynta ordet "gäddhäng" i ansiktet. I övrigt finns inget att sakna eller att tillägga om detta.


Jag frågade dottern vad hon ville bli när hon blir stor för några år sedan. Hon svarade då att hon kunde tänka sig att bli pensionär eller brevbärare. Idag har hon tänkt om då det inte ger så mycket i lön, om hon inte vill gå i sin moders fotspår och arbeta ideellt.

Av Ylva Frohm - 5 maj 2012 15:19

Idag har dottern debuterat i tävling katerogi "hoppning i full storm ute på sandbana". Dottern och ponnyn var riktigt duktiga och kom hem utan rosetter men med äran att ha kommit runt med en nervös mamma i hälarna. Stormen stormade ordentligt och huden har fått en ny lyster efter att ha stått vid sandbanan i 6 timmar. Näsan blev röd och ögonen vattniga av en flärp som kom farande genom luften.


Imorgon är det dressyr som gäller där jag ånyo får grooma och lägga mig i. Som tur är får huden vila då tävlingarna är inomhus.


Igår förberedde jag familjen genom att avisera lördagssupén (Kan även läsas lördagssupen).  Menyn är som följer: Förrätt: Tomatröra med fiskbullar som kryddas med en dutt (läs matsked) cayenepeppar.

Varmrätt: Kallskuret (läs fryst) med en dunk rödvin, alternativt wienerkorv med saftsås.

Efterrätt: Ingenting, lite senare serveras kaffe med currybanan.


Den röda tråden i menyn är att ingenting passar ihop och smakerna skiljer sig med varandra. För de som är intresserade och nyfikna på menyn serveras detta klockan 21;00 i synvillan, villan man aldrig sett. Serveringen utföres av maken som är naken med lite finsk tango och en övermogen mango. Välkomna!


PS, Ni utför en egen hot och riskbedömning DS.



Av Ylva Frohm - 4 maj 2012 17:53

I år är det skottår som betyder att maken ofta får ryggskott i år. Denna gång har det hållt i sig i snart en vecka vilket är ovanligt länge för årstiden. Häromdagen fick en kollega till honom hämta honom i en skåpbil då han inte kunde sitta ned som vanligt folk. Jag hoppas han blir ok snart då sonen inte vill övningsköra med en skåpbil med far stående i skåpet. Jag funderar om det går att stötta upp maken med en spikregel och lite balsnören då all last skall säkras, dessutom borde det även fungera som en stöttning till arbetet på gården och bespara familjen en massa dyra naprapatarvoden. Min hovslagare hade annars en idé att kratsa hovarna på mina hästar. Han blev själv botad efter en resa i stallgången med oseriöst bakben, ryggen blev som ny.


Veckan har i övrigt varit ovanligt lugn, inga veterinärbesök och ingen sand i sikte. Jag beställde sand till paddocken strax innan midsommar förra året till paddocken, jag tycker det är i längsta laget. Undrar om det är för att det är skottår i år. Då kan jag nog förvänta mig att få sanden om tre år. 


Nu blickar vi fram mot helgen och vad den har att erbjuda gården. Maken med en spikregel i ryggen och fru Frohm med hagelbössan redo då kriget mot kirskålen har börjat. Just nu leder kirskålen mot ryggskottet!

Av Ylva Frohm - 1 maj 2012 11:50

Maken irrar runt och letar efter deklarationen. Han sa att den ska vara inne den 4:e. Jag upplyste då att den ska vara inne imorgon. Resultat: Sonen blev väckt med makens skrik som hördes över hela nejden, dottern som gjorde matteläxan gjorde hål i matteboken med pennudden, katterna for iväg ut ur huset och själv satt jag still och fick inspiration till ett nytt inlägg.


Strax innan lyckades maken ordna ett ryggskott genom att ta av sig byxorna. Maken önskar att det hade varit valborg idag då ryggen hade varit bra bränsle till brasan. Ryggskottet resulterar i att sonen har arbetsläger genom att klyva veden, hela dagen. Själv har jag lämnat bort min deklaration till mormor.





Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards