Direktlänk till inlägg 10 maj 2012

Hos Sjöbergarna flyter järnspisarna iland!

Av Ylva Frohm - 10 maj 2012 22:49

  Jag har inte alltid hetat Frohm i efternamn. Jag kommer från det anrika släktet Sjöberg, bördig från Stockholms yttersta skärgård och där omkring. Frohm fick jag på köpet då jag träffade min make för 100 år sedan. Kom med det att tänka på bröllopet i Möja kyrka, igen, då min make höll på att trampa av mig brudklänningen genom att stå på den samtidigt som jag skulle resa på mig efter den gudomliga bönen fader vår. Med en reva i fodret och en förstörd blombukett lovade vi varandra allt som sig bör för att genomföra cermonin. Mormor grät och farmor svor. Det enda jag tänkte på var om tårtorna kom fram till festen efter att ha hamnat på fel waxholmsbåt, i detta läge var de på väg till Utö. Det var förövrigt samma präst som döpte våran son som vigde oss. Prästsamtalet inför dopet av sonen var av annorlunda karaktär. Maken uttalade följande till prästen: "är det du som ska viga våran son?" Jag vet inte riktigt men i den kultur jag är uppväxt i brukar man vänta åtminstonde till vuxen ålder innan giftemål.


Enligt gammal sed så sades det att hos Sjöbergarna flyter järnspisarna iland. Det tog 29 år innan jag förstod innebörden av detta. Lustigt nog verkar det som om den seden har gått i arv till fastlandet och till landet. En rysk traktor av okänd årsmodell med hål i golvet, en ännu äldre traktor med slapp bromspedal, ett grävaggregat som behöver muntras upp och en höpress med en deffekt högaffel i  ena valsen har av outgrundlig anledning hamnat på gården. Nu hoppas jag att en ny Volvo XC90 och ett ridhus kan flyta iland.

 
 
Ingen bild

Berith

11 maj 2012 08:52

Tänk om det vore så väl att det regnade nya bilar från himlen.
Underbart Ylva! Läser allt du skriver för det muntrar upp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva Frohm - 20 maj 2023 09:24


Denna vecka har hittills varit rätt varierad och jag tror en lång semester skulle vara på sin plats! Veckan har bestått av fölvak, tävling, fölvak och tävling. Idag bröllop, ja inte mitt, och imorgon tävling Som tur var införskaffade dottern ...

Av Ylva Frohm - 6 maj 2023 18:45


Vi går i väntans tider här på landet. Lillan ska snart om allt vill sig väl bli mamma för första gången. Vi har nu installerat en kamera som ska övervaka henne när det är dax. I väntans tider är även maken som just för nu har en fungerande rygg, f...

Av Ylva Frohm - 3 februari 2023 11:38


I eftertankens kranka blekhet funderar jag hur det är att vara barn idag mot att vara barn igår. Tanken uppkom efter att jag läst ett inlägg på sociala medier om att dagens barns lekrum är inomhus kontra barn från gårdagens lekrum var utomhus. Vad fi...

Av Ylva Frohm - 3 december 2022 12:39

Nu finns min blogg i bokform! Helt sjukt faktiskt att det fanns ngn som ville ge ut den. Fast det är ju klart, betalar man så! Boken är faktiskt ett lite av ett firande, 10 år har bloggen funnits och vi har ännu överlevt, konstigt nog. Att ma...

Av Ylva Frohm - 2 december 2022 14:46


Så! Maken har blivit TikTok kändis! Hur gick då det till kan man undra. Eller inte förresten. Mina övervuxna barn tyckte jag skulle ha TikTok! Sagt och gjort! 54 år ung installerade jag appen och gick all in. Funderade på vad jag skulle heta på T...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards